Dachau

När jag var sjuk i lördags trodde jag att jag skulle missa min chans att åka till koncentr
 
ations lägret Dachau som bara ligger några mil från där jag bor. Men lördagen blev flyttad till söndagen och jag kände mig frisk nog att följa med.
 
Dachau var det allra första koncentrations lägret och var till början byggt för att hålla politiska fångar som stod i mot den nazistiska regimen. Det ligger i utkanten av orten Dachau och hade en egen järnväg som lede direkt till lägret. Vilket var bra för nazisterna som ville att folk som bodde i orten skulle veta så lite som möjligt om vad som pågick. Lägret var redan igång 1933, alltså innan andra världskriget hade börjat. 
 
Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig innan jag kom dit men som tur var tog vi en guidad tur på ca 2 timmar runt lägret. Vilket jag tror var väldigt bra då mycket av lägret som det såg ut under kriget är idag rivet. Det finns två återuppbyggda baracker för att man ska kunna få en bild av hur det såg ut, men allt orginal är nästan rivet. Dom har även byggt upp stora religösa minnes monument för judarna, katolikerna och rysk ortodoxa om jag minns rätt. 
 
Men det var en intressant upplevelse och även om jag tillskillnad från tjejerna jag åkte med inte har några direkta ankytningar till kriget så var det hemskt att gå in i t.ex. en gaskammare. 
 
Så klart glömde jag min system kamera och fick använda mig av mobilen, men med allt folk var det svårt att ta bra bilder. 
 
 
 
 
 
1. Där tidigare baracker stod 2. Grinden in men samma budskap som i Auschwitz 3. Minnes monument 4. Från en av de nyuppbyggda barackerna som visa hur det såg ut. 5. " Tänkt på hur vi dog här" 6. "duscharna" som egentligen var gaskammare. 7. Krematorium 8. En karta över hur många människor från de olika länderna som satt i Dachau, från Sverige var det 16 st. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback