Tio saker jag saknar med Sverige

Tio saker som jag saknar med Sverige och tio saker som jag gillar med Tyskland i ingen speciell ordning.

 

*Vädret. I Sverige vet man att det är kallt när det är kallt och vice versa. 

 

*Fredags kvällar. Jag saknar fredagskvällar när mina föräldrar sätter på skön musik, tänder ljus i hela huset och lagar underbar mat. 

 

*LOKA och naturgodis.

 

*Vi ses om tio. Att kunna skicka i väg ett snabbt meddelande för att sedan tio minuter senare träffas med min bästa vän och gå runt timslånga promenader och snacka om allt och inget. 

 

*Mammas mat.

 

*Dubbning. Det är inte rätt att karaktärerna i Desperet houswifes, how I met your mother eller något annat engelsktalande program plötsligt snackar tyska. 

 

*Mjölken. Mjölken i Tyskland smakar som chokladmjölk. Utan choklad. Väldigt söt och gräddig med andra ord...

 

*Att kunna vara ensam. Även fast man kanske är själv i rummet så känns det aldrig som om man kan vara riktigt ensam. Så som den enstöring jag är tar jag med mig datorn och åker till Starbucks där jag beställer en te och sätter mig i ett hörn hehe. 

 

*Mitt ljudsystem. Jag saknar att kunna sätta på the killers " mr. brightside" på hög volym. Det blir liksom inte samma sak med datorhögtalare.

 

*Min lillebror. Saknar min bebis grymt mycket! (och alla andra också såklart hehe) 

 

 

Saker som är bättre i Tyskland än i Sverige 

 

*STARBUCKS. Hur kan vi inte ha ett Starbucks i var enda svensk stad vid det här laget?? 

 

*Killarna. Dom ser helt enkelt bättre ut här än i Sverige hehe. 

 

*Vänliga människor. Även fast tyskarna själva ser sig som tillbaka dragna så anser jag att jämfört med svenskar så är dom väldigt pratglada och framåt. Som senast jag var på Starbucks och det inte fanns några platser så jag fick stå upp. Då kommer det fram en kille med en stol och säger något i stil med " här har du en stol, söta fröken".

 

*Billigare. Även fast München är Tysklands näst dyraste stad( först kommer Köln) så är det billigare än i Sverige. 

 

*Vädret. En av sakerna jag saknade med Sverige var vädret men vädret här i Tyskland är bättre till en viss grad. När jag var hemma i Sverige i tidig september så hade jag redan börjat använda jackor och långärmade tröjor. När jag sedan kom hit fick jag byta ut bootsen mot ballerina skor och kortärmade tröjor. Sommaren håller sig kvar här längre och tills bara för ett par veckor sedan var medeltemperaturen runt 18 grader fram till det bestämde sig för att snöa. 

 

*Punktligt. I Sverige kommer bussen aldrig när den ska men här i Tyskland kommer den precis på minuten. Så hemma blev man lite smått irriterad när bussen var tio minuter försenad men nu när jag har vant mig vid det tyska systemet blir jag väldigt irriterad när den är försenad en minut haha. 

 

*Mitt gym. Mitt gym här är bäst. Stor och fräsch, många maskiner och lite folk. 

 

*Leva i nuet. Här lever man i nuet på ett annat vis än vad jag kan göra hemma i Sverige. Man behöver inte tänka på skoluppgifter, vad man ska göra när man kommer hem eller vad det nu är som kan stressar en. Just go with the flow liksom. 

 

*München. München är en storstad (större än Stockholm) men den har känslan som en liten stad. Allt är väldigt genuint och det finns söta bagerier i vart enda hörn. 

 

*Vardag. I min vardag här träffar jag människor från hela världen och jag får prata tyska, engelska och svenska. Jag lär mig även ord på främmande språk och om andra kulturer. Jag är så himla glad att jag har chansen att uppleva allt detta. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback